– För att hitta en träningsrutin som passar just dig gäller det att fundera kring varför du vill träna och vad du vill få ut av träningen. Formulera ett konkret mål, det hjälper dig att upprätthålla din motivation. Se till att målet är kopplat till inre faktorer, exempelvis att du får mer energi av att träna, att du känner dig mer skärpt eller att det ökar ditt välbefinnande, säger Hannah Andersson, som är personlig tränare och träningsbloggare.Hannah

Hennes tips till kvinnor som har en fulltecknad agenda och upplever det som svårt att hinna med träningen är att börja träna på morgnarna. Genom att starta dagen med 45 minuters fokuserad träning unnar du dig själv en skön start på dagen som hjälper kroppen och sinnet att vakna till liv.

Långsiktig del av din livsstil

– Min erfarenhet är att morgonträningen är den träning som oftast blir av. Den som skjuter upp träningen till kvällen riskerar oftare att andra saker kommer emellan, exempelvis att man behöver jobba över. Det är skönt att ha träningen avklarad tidigt på morgonen, endorfinkicken håller ofta i sig resten av dagen, säger Hannah Andersson.

Det är smart att dricka något som bidrar till kroppens återhämtning

Återhämtning i form av vila och en balanserad kost är en viktig pusselbit i ett aktivt liv. Hannah Andersson rekommenderar en så ren och näringstät kost som möjligt med inslag av magert protein, kolhydrater med lågt GI, nyttiga fetter och mycket grönsaker. Direkt efter träningen är det smart att dricka något som bidrar till kroppens återhämtning. Hannah Anderssons personliga favorit är kokosvatten, som hon kallar för ”Naturens egen energidryck”.

– Kokosvatten är en helt naturlig råvara som är rik på elektrolyter, som har en återfuktande effekt på kroppen. Det innehåller mycket vitaminer och mineraler och passar bra som bas i smoothies, isglass eller bara att dricka naturell. Välj i första hand en ren typ av kokosvatten som inte är baserad på ett koncentrat, avslutar hon.