1. Planera din dag

Planera din dag varje morgon eller ännu bättre, kvällen innan. På så sätt skapar du struktur och kan sortera dina tankar mycket enklare. Börja dagen med det som är viktigast och mest krävande eftersom din hjärna fungerar som bäst på förmiddagen. Ta höjd för avbrott och distraktioner i din planering och vänj dig redan nu vid tanken att du inte kommer hinna med allt du planerat varje dag vilket är okej! Ett ytterligare tips att fokusera på en sak i taget och undvika multitaskande.

2. Praktisera mindfulness

Mindfulness är inget som bara munkar håller på med och man behöver inte sitta still i flera timmar åt gången. Mindfulness har en mängd dokumenterade effekter och trenden växter som en löpeld världen över. Mindfulness minskar stress och oro, ökar ditt fokus, förbättrar uppmärksamheten, ökar din självinsikt och koncentrationsförmåga och förbättrar sömnen, bara för att nämna några fördelar. Det räcker att du sitter 5-10 minuter om dagen och till hjälp finns en mängd gratis-appar du kan ladda ner för att få enkel guidning hur du ska bära dig åt. Sök bara på ”mindfulness” i din app-butik.

3. Motionera mera

Utöver fördelar såsom viktkontroll, förebyggande effekt mot hjärtsjukdomar, risk för blodproppar, högt blodtryck och förstärkning av immunförsvaret, finns även fördelar med motion som direkt påverkar ditt dagliga välmående. Du blir på bättre humör då fysisk aktivitet ökar produktionen av serotonin som gör att du känner dig gladare och mer avslappnad. Du får mer energi och känner dig piggare eftersom att motion bidrar till att hjärtat och lungorna mer effektivt kan leverera syre och näring till kroppens vävnader. Ta 30 minuter på morgonen, lunchen eller på kvällen!

4. Sänk kraven

Försök att vara lite snällare mot dig själv! Vi ställer ofta höga krav på andra och ofta ännu högre krav på oss själva. Försöka syna kraven och koncentrera dig bara på dem som verkligen är viktiga. Belöna gärna dig själv efter avklarade moment när du presterat bra. Det kan handla om små enkel vardagsbelöningar som att ringa en kompis, ta en fika, eller unna dig något extra. Ställ realistiska förväntningar och märk hur du kommer må bättre och samtidigt leverera minst lika bra resultat.

5. Håll kosten

Vitaminer och mineraler är livsnödvändiga och finns i nästan allt du äter. De positiva effekterna är många och olika beroende vilken vitamin eller mineral vi pratar om, men för att ta ett exempel bör du äta rikligt med vitamin B6 och B12 som bland annat bidrar till minskad utmattning och trötthet. För att försäkra dig om att du får i dig den dagliga rekommendationen av vitaminer och mineraler kan du köpa kosttillskott. Vi rekommenderar Game Changer från företaget Welldays som förutom de viktigaste vitaminerna och mineralerna innehåller grönt te och Q10 som ytterligare boostar din dagliga energi.

Börja med dessa 5 tips direkt så vågar vi lova att din livskvalitet kommer öka med detsamma!