Hjärt-och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsakerna bland kvinnor, så runt den internationella kvinnodagen riktas även uppmärksamheten på kvinnohjärtat. Trots detta så är kunskapen om kvinnohjärtat både inom forskning och bland allmänheten långt ifrån tillräcklig.

 

Organisationen för hjärtat

 

Med denna fakta till underlag så grundades den ideella kvinnohälsoorganisationen 1,6 & 2,6 miljonerklubben år 1998. Organisationen är även grundare till det årliga initiativet Woman in Red tillsammans med insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa - en kampanj som symboliseras av en röd sko. Syftet med kampanjen är att sprida kunskap om kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar och att samla in pengar till medicinsk forskning på kvinnohjärtat. Över fem miljoner kronor har samlats in till medicinsk forskning genom mängder av kampanjer, generösa gåvor samt försäljning av pins och armband.

I år säljs en skopin designad av Lotta Lewenhaupt till förmån för forskning på kvinnohjärtat. Pinsen säljs på 1.6miljonerklubben.com. Det går även att skicka ett bidrag via informationen nedan:

  • PG - 120 89 08-2
  • BG - 559194-84
  • Swish - 123-338 49 89

Insamlingsstiftelsen innehar 90-konto och är ansluten till FRII.Woman in Red logotyp